Ile razy zdarzyło Wam się kupić towar lub usługę, która okazała się niezgodna z umową lub inna niż zamawiana lub deklarowana? Niestety bardzo często zdarza się, że przez pomyłkę czy zaniedbanie ze strony usługodawcy traci klient. Musimy mieć jednak świadomość tego, że mamy prawo domagać się zadośćuczynienia – reklamacje jednak podlegają bardzo ściśle określonym przepisom, zależnym od produkty, usługi i branży. Dlatego powinniśmy dokładnie znać nasze prawa – jeszcze zanim skorzystamy z usług czy kupimy jakiś produkt.
Konsumenci mają wiele przywilejów, jednak muszą pamiętać o tym, że przepisy nie faworyzują ani ich ani usługodawców. Dlatego należy ściśle przestrzegać terminów i zasad składania reklamacji, jakie określone zostały przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Zacznijmy więc najpierw od usług nietypowych – takich po których moglibyśmy się nie spodziewać możliwości reklamacji. Czy wiecie, że macie prawo do reklamacji usług kosmetycznych?
Jak to wygląda? Załóżmy, że wykonaliśmy w salonie , po którym stan Waszej płytki paznokcia zaczął się pogarszać. Inny trudny przykład to wizyta u fryzjera, który obciął Was niezaostrzonymi nożyczkami lub skrócił włosy za bardzo. Niezadowolony konsument niestety nie może nie zapłacić za usługę. Czego możemy się jednak domagać? Przede wszystkim naprawienia szkody na koszt usługodawcy. Wprawdzie nie sprawi on, że włosy staną się dłuższe, ale może zmienić fryzurę na bardziej twarzową lub pofarbować włosy, tak by farba była równomierna.
Problematyczne może być również wysyłanie paczek kurierem. Załóżmy, że zobowiązaliśmy się dostarczyć naszemu klientowi towar, lecz kurier nie dotarł do nas na czas – narażając nas na podwójne koszty i straty. Wysyłając przesyłki u konkretnego kuriera, warto mieć z nim podpisaną umowę – to daje nam więcej przywilejów!
Prowadź Biznes z pomysłem!